Wednesday, September 23, 2009

Gusta - Weissbier - Buğday Birası



Gusta sözcüğü Gusto'dan geliyor ve kelime anlamı zevk almak, haz duymak demek. Gusta bir bira markası ve ben ilk kez bu birayı İzmir'de içmiştim. Almanlar Weissbier, İngilizler Wheat Beer diyorlar. Bu buğday birası milattan önce 5000 yıllarında bile yapılmaktaymış. Sümerler tarafından üretiliyormuş. Elbette daha önceden bile yapılmış olabilir; arkeolojik buluntular tarihi gerçekleri her an değiştirebilmektedirler.



Arpadan üretilen biralar (açık renkli lagerler) alt fermantasyon denilen bir yöntemle üretilirken Gusta üst fermantasyonla üretiliyor. Maya üst tarafta toplanıyor ve ilginç bir aroma oluşuyor. Gusta birası filtre edilmeden şişelendiği için rengi oldukça bulanık ya da buğulu. Ben ilk gördüğümde herhalde bu bira biraz bozuk demiştim, kristalize olmuş bal görünümündeydi!..


Buğday maltından üretilen Gusta'nın içimi gayet güzel. Birayı doldururken beyaz bir köpük oluşuyor. Uzun boylu ince belli bardaklar kullanılırsa daha uygun olmaktadır, böylece köpük rahatça yukarı doğru yükselebilir!.. Gusta aynı zamanda Türkiye'nin ilk buğday birası!.. İçerken insanda meyvemsi bir tat bırakıyor. İçine katılan şerbetçiotu miktarı az olduğundan öteki biralardaki burukluk fazla yok ve daha yumuşak. Şerbetçiotu nasıl bir şeydir diye sorarsanız, aşağıya bu otun bir remini koydum. Bunun Latince ismi de komiktir: Humulus Lupulus!.. Dünyanın en iyi şerbetçiotu üretiminin Bilecik'te yapıldığı söylenmektedir.



Ben çoğu kez Kırmızı şarabı tercih ederim, fakat ara sıra bira da içmeyi severim; artık bira içmek istediğimde Gusta'yı içeceğim. Bir de "Gusta Dark" çıkmış fakat ben dark olanları pek sevmiyorum, daha ağır oluyorlar. Efes bu yeni markayı çıkardığına göre Türkiye'de bira talebinin de artmakta olduğu sonucunu çıkarabiliriz. Efes zaten tek başına Türkiye'deki üretimin %80'ini yapmaktadır. Bu biranın tanıtımı yapılırken de ünlü bira gurmesi Michael Jackson (popçu olan değil!) Türkiye'ye gelmiş... Wikipedia gibi ansiklopedilerde bu ismi ararsanız Michael Jackson (writer) diye yazmanız gerekir. "Dünya Bira Rehberi" gibi pek çok kitabı vardır.
Gusta çıkalı 2 yıl kadar oldu; temel içkim Kırmızı şarap olmakla beraber bundan böyle "Gurme Bira" kategorisindeki Gustayı da zaman zaman içeceğim... Benim "Buğday tadı" diye tanımladığım tada sahip şeyleri seviyorum. Aslında bir kere de İngiltere'de "Wheat Germ" denen Buğday özlü bir şampuan almıştım ve oldukça iyi bir şampuandı. Herhalde buğday bana iyi geliyor! :)


Mehmet Murat ildan

No comments:

Post a Comment